Nákup ojetého motocyklu
Pokud si nevíte rady s koupí motocyklu a nemáte s tím patřičné zkušenosti, nejlepší varianta je nechat si poradit buď specialistou jak už v autorizovaném obchodě, nebo prodejcem který nabízí starší a ojeté motocykly. Samozřejmě pokud si budete kupovat starší stroj, nikdy nemáte záruku že to nebude taková ta pofiderní věc na dvou kolech na které by se bál jezdit i Chuck Norris, ale základní informace k výběru by vám měl každý poskytnout stejné.
Před koupí si uvědomte dvě základní věci:
- Kolik chcete investovat
- K jakým účelům budete motocykl používat
Tyto dvě kritéria hrají největší roli, jelikož dnes máme v České Republice k ruce kolem 90-ti značek v úplně jiných cenových relacích, a s jinými účelovými zařazeními.
Pokud už jsme si vybrali k čemu budeme motocykl používat, například do města je nejlepší skútr, do lesa a na takové to vyřádění zase nějaké enduro, uvědomíme si kolik na to máme, a kolik také budeme mít na provoz.
Jak známo už u aut, čím starší auto koupíme, tím větší a častější jsou výdaje, a také větší spotřeba. Určitě si všechny tyto informace předem zjistíme, abychom po sléze nezjistili že nemáme na provoz, a motorka nám bude stát v garáži.
S tímto vším je tedy spojen rok výroby a od něj se většinou odvíjí i cena. Určitě také není dobré kupovat hned první mašinu kterou jsme našli na webu, jen proto, že na fotce vypadá dobře. Motocykl si určitě před koupí odzkoušíme, a pokud se nám nezdá, určitě nebude hanba když ho slušně odmítnete – to je normální.
Na stroji se musíte cítit určitě bezpečně, a pokud tomu ještě tolik nerozumíme, vezmeme s sebou na předváděčku klidně kamaráda který už nějakou dobu jezdí a rozumí tomu, aby nám potvrdil že je stroj v pořádky například po motorové stránce protože co nemusíte poznat vy, pozná on, a určitě nechceme kupovat zajíce v pytli. Je to dost častý problém, i mě se to už stalo, že si člověk koupí motocykl který vypadá zdánlivě v dobrém stavu, za dobré peníze, přiveze ho domů a už ho nenastartuje.
Dnešní prodejci jsou vynalézaví, a dokonce totálně vylágrované motory dokážou na poslední chvíli poladit na tolik, že to nepoznáte… Tedy poznáte, ale až doma.
A poslední věc je správný výběr kubatury. Dnes už bývá samozřejmost na naučení 700ccm (kubických centimetrů) a po půl roce se jde přes litr, ale není to správně. Samozřejmě nejzkušenšjší řidič je takový, který řídí svou dvoukolku od nejnižší třídy, tzn. od padesátky, a postupně se zdokonaluje, a když dojde na tu hranici 1000ccm a třeba jí už překoná, je tak vyježděný, že šance že se někde vymele, je tak stokrát menší, protože už to má takzvaně ,,v ruce´´. Takže zvážíme na co máme, aby nám to neutrhlo ruce, kolik koňských sil opravdu potřebujeme, a poté můžeme začít vybírat.