Evropský vozový park stojí na počátku nové éry. Dokonce to vypadá, že se motoristé snaží o revoluci. Jak jinak si vysvětlit úbytek „tradičních“ karoserií ve prospěch sportovních užitkových vozidel? V zámoří jsou velká full-size SUV populární snad od nepaměti, ale evropané byli až donedávna poměrně konzervativní. Do popředí zájmu se však dere nový fenomén v podobě crossoverů. Proč jsou tyto „přestavěné hatchbacky“ tak populární a jaký mají smysl?
Není to SUV. Není to MPV. A není to ani hatchback!
Crossovery představují hrozbu hned pro několik zavedených tříd. V ohrožení jsou hatchbacky, kompaktní hatchbacky, menší MPV a kompaktní SUV. Ale co si vůbec pod pojmem crossoverem představit? Jedná se o „křížence“ několika karoserií. Obvykle jde o kombinaci jízdních prvků SUV a MPV. K charakteristickým rysům patří vyšší světlá výška, prostorný interiér a někdy i pohon všech kol.
Proč ho budete chtít?
Jaké však mají crossovery výhody oproti klasickým hatchbackům? Je to veskrze individuální, ale obecně nabízí podstatně prostornější prostředí a nerozhodí je ani jízda v (nej)lehčím terénu, kde by auta s nižší světlou výškou neobstála.
Dalším velkým tahákem crossoverů je design. Jednoduše vypadají skvěle, což platí především o prodejním šlágru francouzské automobilky Renault. Design modelu Captur se neobyčejně povedl a našel si nemalou základnu fanoušků.
Renault Captur byl představen na ženevském autosalonu v roce 2013 a již tehdy bylo jasné, že si kombinace sportovně-robustního vzhledu najdete spoustu příznivců. „Vyšší a nafouknutější Clio“ je momentálně k mání ve čtyřech různých motorizacích a jako velmi zajímavý se jeví úsporný tříválec s obsahem 898 cm3. Devadesát koňských sil propůjčuje crossoveru ze země galského kohouta dostatečnou agilitu, a to výměnou za 5,1 l/100 km.
Captur jsme nezmínili náhodou. Mnozí motorističtí novináři jej označují za nejpovedenější crossover na trhu. Můžete si ho vyzkoušet v rámci testovací jízdy – stačí se obrátit na oficiálního prodejce Renault Retail Group na www.rpz.cz.